Adaptief onderwijs: Betekenis en effectiviteit

Auteurs

  • H. Blok

Trefwoorden:

Samenvatting

Adaptief onderwijs is nu ruim 10 jaar een belangrijk vernieuwingsideaal in het Nederlandse basisonderwijs. Scholen en leraren zouden beter moeten inspelen op verschillen tussen leerlingen. In dit artikel worden een begripsanalyse en een review gepresenteerd. Uit de begripsanalyse blijkt dat er over de betekenis van de term adaptief onderwijs geen consensus bestaat. De verschillen in opvatting worden beschreven aan de hand van vier dimensies (visie op verschillen, doelgroep, doel, en vormgeving). De overeenkomsten - die er óók zijn - worden samengebracht in een akkoorddefinitie. De review vat de uitkomsten samen van 16 onderzoeken die vanaf 1985 in het basisonderwijs verricht zijn, zowel correlationeel als (quasi-)experimenteel onderzoek. Alleen de uitkomsten van de experimenten verlenen bescheiden steun aan de veronderstelling dat adaptief onderwijs gunstige effecten heeft op de ontwikkeling van leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp