Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: Een vergelijking

Auteurs

  • M. Houtte van

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt nagegaan of katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen verschillen in termen van aanwezig sociaal kapitaal (Coleman en Hoffer, 1987). Hiertoe wordt gebruikgemaakt van gegevens van 7388 derdejaarsleerlingen in een steekproef van 88 secundaire scholen, waarvan 68 behoren tot het katholieke net. Als indicatoren van sociaal kapitaal fungeren de sociale geïntegreerdheid van de leerlingen, en de relatie tussen leerkrachten en leerlingen zoals gepercipieerd door de leerling. Hoewel een eenvoudige analyse op basis van gemiddelden anders doet uitschijnen, kan op basis van een ‘multilevel’- analyse (HLM) besloten worden dat zowel jongens als meisjes zich even geïntegreerd voelen in katholieke scholen als in gemeenschapsscholen. Jongens staan in beide schoolsectoren ook even positief ten aanzien van de relatie leerkrachten-leerlingen. Meisjes in katholieke scholen blijken positiever te staan ten opzichte van de relatie leerkrachten-leerlingen dan meisjes in gemeenschapsscholen, maar dit verschil kan volledig op rekening van het geslachtsgemengde karakter van de gemeenschapsscholen geplaatst worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociaal kapitaal in katholieke en gemeenschapsscholen in Vlaanderen: Een vergelijking. (2023). Pedagogische Studiën, 81(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14618