Onderzoek naar een instrument voor Toets Curriculum Overlap

Auteurs

  • H.A. Moelands

Trefwoorden:

Samenvatting

Opportunity to Learn (OTL) wordt als een belangrijke procesvariabele gezien bij de interpretatie van resultaten van leerlingen op toetsen. OTL kan gedefinieerd worden als de mate waarin leerlingen in de gelegenheid zijn gesteld zich de vereiste leerstof eigen te maken. Zo gedefinieerd, verwijst OTL naar de instructie die heeft plaatsgevonden en de hoeveelheid tijd die aan het leren is besteed. OTL kan ook gedefinieerd worden als de mate waarin het beoogde curriculum aansluit bij het geïmplementeerde curriculum zoals door de toets gemeten. Zo geformuleerd, krijgt het begrip OTL een wat specifiekere betekenis, wat tot uitdrukking gebracht wordt door te kiezen voor het begrip Toets Curriculum Overlap (TCO). Om een uitspraak te doen over de kwaliteit van het onderwijs dient de inhoud van de toets als operationalisatie van het beoogde curriculum in voldoende mate overeen te komen met het door leerkrachten geboden onderwijs, ofwel het geïmplementeerde curriculum. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de mogelijkheid een valide en betrouwbaar instrument te ontwikkelen voor het meten van TCO.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar een instrument voor Toets Curriculum Overlap. (2023). Pedagogische Studiën, 81(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14633