Prestatiegerichtheid van leraren in reguliere en speciale basisscholen en de taal- en rekenontwikkeling van risicoleerlingen

Auteurs

  • IJ. Jepma
  • G.W. Meijnen

Trefwoorden:

Samenvatting

Een vorige studie heeft aangetoond dat de taal- en rekenontwikkeling van risicoleerlingen in de groepen 4, 6 en 8 van het speciaal basisonderwijs (sbo) achterblijft bij overeenkomstige risicoleerlingen in de groepen 4, 6 en 8 van het regulier basisonderwijs (b.o.) (Jepma en Meijnen, 2003). In deze studie wordt onderzocht of deze differentiële ontwikkelingsverschillen samenhangen met verschillen in de prestatiegerichtheid tussen leraren in het b.o. en sbo. Voorliggend onderzoek is gebaseerd op secundaire analyses, uitgevoerd op de landelijke PRIMA-cohortonderzoeken. Uit een reeks sequentiële multipele regressieanalyses blijkt dat een sterkere prestatieoriëntatie van b.o.-leraren samengaat met een gunstigere taal- en rekenontwikkeling van risicoleerlingen. Onder meer blijkt dat deze leraren in sterkere mate minimumdoelen in de basisvakken nastreven, frequenter controletoetsen afnemen, en in sterkere mate klassikaal onderwijs geven dan sboleraren. Geadviseerd wordt, maatregelen te treffen waardoor het onderwijs op speciale basisscholen effectiever wordt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Prestatiegerichtheid van leraren in reguliere en speciale basisscholen en de taal- en rekenontwikkeling van risicoleerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 81(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14642