Interactief voorlezen in groep 2

Auteurs

  • J. Corvers
  • C. Aarnoutse
  • S. Peters

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit onderzoek zijn de effecten van interactief voorlezen op verhaalbegrip en woordenschat van leerlingen in groep 2 nagegaan. Drie leerkrachten en 29 leerlingen namen deel aan de experimentele conditie, waarin interactief werd voorgelezen. De controleconditie, waarin passief werd voorgelezen, bestond uit 3 leerkrachten en 35 leerlingen. In beide condities werden drie prentenboeken herhaald voorgelezen. Na elk prentenboek werden het verhaalbegrip en de kennis van nieuwe woorden gemeten. Op verhaalbegrip werden geen verschillen gevonden tussen de beide condities. Er bestond wel een positief effect op woordenschat. De kinderen aan wie interactief was voorgelezen, scoorden significant hoger op de meeste toetsen voor de passieve en actieve beheersing van nieuwe woorden uit de prentenboeken dan de leerlingen aan wie passief was voorgelezen. Na afloop van de interventie hadden deze kinderen ook significant meer nieuwe woorden uit de prentenboeken onthouden. Interactief voorlezen had geen groter effect op de algemene passieve en actieve woordenschat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel