De Pedagogical Content Knowledge (PCK) van scheikundedocenten-in-opleiding over het gebruik van deeltjesmodellen

Auteurs

  • J.H. Driel van
  • O. Jong de
  • N. Verloop

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze bijdrage wordt gerapporteerd over een onderzoek naar Pedagogical Content Knowledge (PCK) in de context van de eerstegraads lerarenopleiding scheikunde. Een groep van 12 scheikundedocenten-in-opleiding (dio’s) heeft deelgenomen aan een module over het “leren en onderwijzen van deeltjesmodellen” met een gefaseerde opbouw, waarin instituutsactiviteiten op de lerarenopleiding werden gecombineerd met het ontwerpen en uitvoeren van een lessenreeks op school. De verzameling van gegevens omvatte schriftelijke antwoorden op opdrachten, geluidsopnames van groepsbijeenkomsten en reflectieve lesverslagen. De resultaten van het onderzoek wezen uit dat, voorafgaand aan het uitvoeren van hun lessenreeks, alle dio’s specifieke begripsmoeilijkheden konden benoemen met betrekking tot atomen en moleculen. Bovendien bleken zij op de hoogte van enkele mogelijkheden om deeltjesmodellen te gebruiken om dergelijke moeilijkheden te ondervangen. Na het uitvoeren van hun lessenreeks gaven alle dio’s blijk van een verdiept begrip van leermoeilijkheden op dit terrein. Ongeveer de helft van hen was zich bovendien nadrukkelijk meer bewust geworden van de mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van deeltjesmodellen in specifieke onderwijsleersituaties.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De Pedagogical Content Knowledge (PCK) van scheikundedocenten-in-opleiding over het gebruik van deeltjesmodellen. (2023). Pedagogische Studiën, 81(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14644