Openbaarmaking van prestatiegegevens in het basis- en voortgezet onderwijs. Een balans na zeven jaar

Auteurs

  • S. Karsten
  • A.B. Dijkstra
  • R.J. Bosker

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze bijdrage wordt stilgestaan bij de drie functies die het openbaar maken van de resultaten van scholen zou moeten vervullen: (1) het ondersteunen van consumenten (leerlingen en hun ouders) bij het kiezen van een geschikte school, (2) het afleggen van rekenschap over de besteding van publieke middelen, en (3) het informeren van scholen over die aspecten die mogelijk zouden kunnen leiden tot schoolverbetering. Geconstateerd wordt dat over deze drie functies, die onderling vaak op gespannen voet lijken te staan, weinig feitelijk bekend is. Gepleit wordt dan ook, in navolging van hetgeen met name in de VS gebeurt, voor meer empirisch onderzoek naar dit onderwerp.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Openbaarmaking van prestatiegegevens in het basis- en voortgezet onderwijs. Een balans na zeven jaar. (2023). Pedagogische Studiën, 81(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14650