Accuratesse en gebruik van schoolprestatie-indicatoren

Auteurs

  • R. Veenstra
  • L. Bleker
  • A. Knuver

Trefwoorden:

Samenvatting

De IST/RST-rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de kwaliteitsindicatoren van de Evaluatiegroep voor het Onderwijs in Groningen worden vergeleken met de standaarden die Visscher, Dijkstra, Karsten en Veenstra (2001) hebben opgesteld. Om de accuratesse van beide publicaties te bepalen, is gekeken naar de gegevens van 31 basisscholen in de stad Groningen. Van beide publicaties kan gezegd worden dat ze relatief goed scoren op accuratesse. De analyses laten echter wel verschillen zien in prestatieoordelen. Zo scoort ongeveer een zesde van de scholen bij de meerniveau-analyses van de Evaluatiegroep anders dan bij de (geaggregeerde) schoolniveau-analyses van de Inspectie. De bruikbaarheid van de informatie in beide publicaties lijkt voldoende te zijn voor schoolleiders en bestuurders. Geen van beide publicaties blijkt geschikt om zonder uitleg aan ouders of teamleden voor te leggen. Een minpunt van beide publicaties is dat geen inzicht gegeven wordt in de relatie tussen proces en uitkomsten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp