De bijdrage van doeloriëntaties, waargenomen eigen competentie, sociale vergelijking en affect aan de prestaties van mannelijke en vrouwelijke scholieren voor wiskunde en Nederlands
Trefwoorden:
Samenvatting
Bij mannelijke en vrouwelijke vwo-leerlingen is onderzocht of er op het gebied van wiskunde en Nederlands twee motivationele “routes” werkzaam zijn, namelijk een die taakoriëntatie als beginpunt heeft en een met ego-oriëntatie als beginpunt. De resultaten wijzen uit dat deze routes werkzaam zijn bij de vrouwelijke leerlingen voor Nederlands en wiskunde, en bij mannelijke leerlingen voor Nederlands, maar niet bij de mannelijke leerlingen voor wiskunde. Tevens werd verwacht dat de relaties tussen de variabelen in de route die taakoriëntatie als beginpunt heeft, sterker zouden zijn bij consistentie tussen taak- en seksestereotypen - bij de mannelijke leerlingen voor wiskunde en bij de vrouwelijke leerlingen voor Nederlands - dan bij inconsistentie - bij mannelijke leerlingen voor Nederlands en bij vrouwelijke leerlingen voor wiskunde. Ook werd verwacht dat de relaties tussen de variabelen in de route die ego-oriëntatie als beginpunt heeft, sterker zouden zijn bij inconsistentie tussen taak- en seksestereotypen dan bij consistentie. De resultaten bieden ten dele steun voor de verwachtingen.