De predictieve validiteit van cognitieve en niet-cognitieve voorspellers van het Toelatingsexamen “Arts en Tandarts” in Vlaanderen

Auteurs

  • F. Lievens
  • T. Buyse

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze studie is de eerste grootschalige studie naar de validiteit van het Vlaams toelatingsexamen “Arts en Tandarts”. De steekproef bestaat uit alle studenten die hebben deelgenomen aan het toelatingsexamen tussen 1999 en 2003 en die vervolgens de opleiding geneeskunde zijn begonnen aan één van de Vlaamse universiteiten. De gevonden resultaten bevestigen dat cognitieve voorspellers valide instrumenten zijn bij selectie van studenten voor het medisch onderwijs. Een videoproef over interpersoonlijke vaardigheden is valide in latere jaren van de opleiding. Bovendien is deze videoproef een valide voorspeller in curricula waarbij vakken over interpersoonlijke vaardigheden ook meespelen om de studieresultaten te bepalen. Dit toont dat videoproeven een interessante en nuttige aanvulling kunnen vormen bij traditionele cognitieve voorspellers in selectie voor het hoger onderwijs

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De predictieve validiteit van cognitieve en niet-cognitieve voorspellers van het Toelatingsexamen “Arts en Tandarts” in Vlaanderen. (2023). Pedagogische Studiën, 81(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14659