Internet als informatiebron in het onderwijs: Een verkenning van de literatuur
Trefwoorden:
Samenvatting
Het gebruik van internet als informatiebron in het basis- en voortgezet onderwijs is de laatste jaren sterk toegenomen. Internet biedt echter geen vanzelfsprekende ondersteuning van leerprocessen van leerlingen, maar moet beschouwd worden als een ‘tool’ die onder bepaalde voorwaarden een bijdrage kan leveren aan die leerprocessen. In deze review gaan we na wat er bekend is over de eisen die het gebruik van internet als informatiebron in de onderwijssituatie stelt aan de begeleiding van leerlingen. We betrekken daarbij zowel empirisch onderzoek dat laat zien wat de beperkingen zijn van zoekstrategieën die kinderen feitelijk gebruiken als meer theoretische literatuur die aan de hand van de specifieke kenmerken van internet probeert te komen tot aanwijzingen voor de inrichting van het onderwijs. We concluderen dat leerlingen zowel ondersteuning nodig hebben bij de keuze en het gebruik van strategieën bij het zoeken op internet als bij het ontwikkelen van ‘information literacy’. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op de vraag hoe internetgebruik zo begeleid kan worden dat het bijdraagt aan het ontwikkelen van valide, diepgaande en voor leerlingen betekenisvolle kennis.