Ontwikkeling van een krachtige leeromgeving voor het bevorderen van het begrijpend lezen bij leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs

Auteurs

  • E. Corte de
  • L. Verschaffel
  • A. Ven de van

Trefwoorden:

Samenvatting

In onderhavig ontwerpexperiment werd een krachtige leeromgeving voor het bevorderen van strategisch begrijpend lezen bij vijfdeklassers (10-11 jarigen) ontwikkeld en geëvalueerd. Vier leesstrategieën werden aangeleerd met behulp van diverse interactieve onderwijsmethoden, met name modelleren, discussie met de hele klas, en groepswerk in de vorm van ‘reciprocal teaching’. De leeromgeving werd in vier experimentele klassen toegepast door de klasleerkracht. De effecten van de leeromgeving werden nagegaan met een voortoets, natoets en retentiemeting in de vier experimentele en acht gelijkwaardige controleklassen. De analyse van de verzamelde gegevens met multiniveautechnieken toont aan dat de leeromgeving een positieve invloed had op het gebruik en de transfer van de aangeleerde strategieën voor begrijpend lezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling van een krachtige leeromgeving voor het bevorderen van het begrijpend lezen bij leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 80(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14672