Het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen

Auteurs

  • N. Engels
  • A. Aelterman
  • A. Schepens
  • K. Petegem van

Trefwoorden:

Samenvatting

In het voorliggend onderzoek staat het ontwikkelen van een valide en betrouwbaar meetinstrument voor het welbevinden van leerlingen secundair onderwijs in de schoolsituatie centraal. In de eerste fase werden bestaande onderzoeksgegevens en -instrumenten gescreend, teneinde belevingsaspecten en indicatoren met betrekking tot het welbevinden te inventariseren. Dit resulteerde in een interpretatieschema dat een leidraad vormde voor het ontwikkelen van het bevragingsinstrument. In de exploratiefase maakten voorgestructureerde leerlingenpanels het mogelijk de geïnventariseerde belevingsaspecten te toetsen aan de belevingswereld van de jongeren zelf. In de derde fase, het kwantitatieve deel, werden items geconstrueerd rond de belevingsaspecten die werden weerhouden na de panels. Het constructiemateriaal bestond uit de literatuurgegevens, aangevuld met het materiaal uit de panelgesprekken. Experts werden geraadpleegd over de geconstrueerde vragenlijst. In een laatste fase werd, na toetsing en bijsturing van het instrument, de experimentele versie van de vragenlijst afgenomen bij 2000 leerlingen. De samenhang tussen verschillende belevingsaspecten en het algemeen schoolwelbevinden werd daarbij onderzocht

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. (2023). Pedagogische Studiën, 80(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14679