Onderkenning van leesproblemen en dyslexie: Inleiding op het themanummer

Auteurs

  • A. Leij der van
  • L. Verhoeven

Trefwoorden:

Samenvatting

Na een korte schets van de plaats die leesproblemen en dyslexie in onderzoek en beleid zijn gaan innemen, worden deze verschijnselen van elkaar afgegrensd. Er wordt gewezen op verschillen in ontwikkelingsverloop, noodzaak tot individuele behandeling en etiologie. Vervolgens wordt dyslexie gedefinieerd als stoornis en voorzien van de criteria achterstand en didactische resistentie. Na een korte beschrijving van mogelijke oorzaken, komen signalering en diagnose aan bod. Ten slotte worden de artikelen van dit themanummer geïntroduceerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderkenning van leesproblemen en dyslexie: Inleiding op het themanummer. (2023). Pedagogische Studiën, 80(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14695