De didactische cirkel doorbroken? Een onderzoek naar enkele aspecten van het bevorderen van zelfgestuurd leren door leraren en lerarenopleiders

Auteurs

  • M. Lunenberg
  • F.A.J. Korthagen

Trefwoorden:

Samenvatting

Hoewel er veel wordt gesproken en gepubliceerd over het belang van het bevorderen van zelfgestuurd leren, laat onderzoek zien dat het handelen van leraren niet altijd in overeenstemming is met dit belang. We veronderstellen dat nieuwe onderwijskundige praktijken, zoals zelfgestuurd leren, geïnitieerd moeten worden in de lerarenopleidingen, zodat de didactische cirkel van traditioneel opgeleide leraren die op een traditionele manier onderwijs geven, kan worden doorbroken. In dit artikel vergelijken we de uitkomsten van 19 casestudies naar de mate waarin leraren in de beroeps- en volwasseneneducatie voldoen aan enkele indicatoren voor het bevorderen van zelfgestuurd leren in de beroepsen volwasseneneducatie met de uitkomsten van 10 casestudies onder lerarenopleiders. We doen dit om te exploreren of in de lerarenopleidingen inderdaad het voortouw wordt genomen met betrekking tot het bevorderen van zelfgestuurd leren. De uitkomsten van ons onderzoek laten zien dat dit onvoldoende het geval lijkt te zijn. We concluderen dat de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders meer aandacht verdient teneinde de ontwikkeling van zelfgestuurd leren te bevorderen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De didactische cirkel doorbroken? Een onderzoek naar enkele aspecten van het bevorderen van zelfgestuurd leren door leraren en lerarenopleiders. (2023). Pedagogische Studiën, 80(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14698