De betekenis van perspectieven voor leren leren

Auteurs

  • F.J.J.M. Janssen
  • N. Verloop

Trefwoorden:

Samenvatting

Leren leren is een belangrijke vernieuwing in het voortgezet onderwijs in Nederland.We bespreken hier twee benaderingen van leren leren: de huidige dominante procesgeoriënteerde benadering en de oudere ideegeoriënteerde benadering. In de procesgeoriënteerde benadering wordt vooral aandacht besteed aan algemene leerstrategieën. Voorstanders van een ideegeoriënteerde benadering daarentegen beschouwen ideeën als de belangrijkste gereedschappen voor leren leren. In dit artikel beargumenteren we waarom beide benaderingen zouden moeten worden geïntegreerd. We laten zien dat een speciale categorie van ideeën, de zogenaamde perspectieven, een centrale rol kunnen vervullen in een geïntegreerde benadering. Perspectieven kunnen leerlingen namelijk helpen bij zowel het formuleren als het uitwerken van leerdoelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp