De pedagogische opdracht in een multi-etnische context: Docentendilemma’s

Auteurs

  • Y.A.M. Leeman

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van onderzoek onder docenten voortgezet onderwijs naar hun ervaringen met de pedagogische opdracht in een multi-etnische context. Een recent interview-onderzoek levert een overzicht van kritische situaties in de taakuitoefening van 11 docenten gerangschikt naar situaties in contact met leerlingen, collega’s, ouders en personen van buiten de school. De docenten worden geconfronteerd met dilemma’s rondom de waarden rechtvaardigheid, respect, autonomie, diversiteit en zorg. Al zijn er docenten die duidelijk hebben geleerd om de kritische situaties op bevredigende wijze op te lossen, de conclusie is dat de professionaliteit van docenten op dit gebied nog onvoldoende ontwikkeld is. De resultaten zijn vergeleken met onderzoek uitgevoerd in 1996. Het blijkt dat er een accentverschuiving in ervaren dilemma’s is opgetreden, zich nieuwe dilemma’s hebben aangediend en dat de professionaliteit van de leerkrachten om dilemma’s het hoofd te bieden duidelijker ter discussie staat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De pedagogische opdracht in een multi-etnische context: Docentendilemma’s. (2023). Pedagogische Studiën, 80(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14706