Diversiteit in informatica: Internationale curriculumschema’s voor universitair onderwijs

Auteurs

  • M. Veen van
  • F. Mulder
  • K. Lemmen

Trefwoorden:

Samenvatting

Om universiteiten houvast te bieden bij de inrichting van het informaticaonderwijs worden modelcurricula, curriculumraamwerken, curriculumrichtlijnen en dergelijke ontwikkeld. We vatten deze instrumenten hier samen onder de noemer curriculumschema’s. Deze komen idealiter tot stand door een samenwerking van deskundigen uit de universitaire wereld, de beroepsverenigingen en het bedrijfsleven. In dit artikel worden drie invloedrijke internationale curriculumschema’s (voor het bachelorniveau) besproken en vergeleken: CC2001, ICF-2000 en Career Space. Op het eerste gezicht vertonen deze drie curriculumschema’s verrassend grote verschillen. Om dit beter te begrijpen, onderwerpen we ze in dit artikel aan een stelselmatige analyse vanuit twee invalshoeken. Ten eerste vindt er een vergelijking plaats op basis van een zestal kenmerken, variërend van doel en onderliggende visie op de discipline tot en met implementatiebreedte en actualisering. Ten tweede worden ze alle drie getoetst aan een elftal principes dat ten grondslag ligt aan één van de drie (CC2001). Het artikel sluit af met enkele onderzoeksvragen die - naar de opvatting van de auteurs - van belang zijn voor zowel informatici die betrokken zijn bij het opzetten en aanpassen van informaticaonderwijs als voor onderwijskundigen die curriculumonderzoek verrichten en geïnteresseerd zijn in specifieke vraagstukken met betrekking tot informaticacurricula.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Diversiteit in informatica: Internationale curriculumschema’s voor universitair onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 80(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14709