Strategiegebruik van leerlingen in het speciaal basisonderwijs bij optellen en aftrekken tot 100: begeleiden of sturen?
Trefwoorden:
Samenvatting
In dit onderzoek staat de vraag centraal wat de effecten zijn van verschillende instructievarianten bij optellen en aftrekken tot 100 in het speciaal basisonderwijs (sbo). Om deze vraag te beantwoorden, werd met 70 leerlingen gedurende een half jaar in groepjes gewerkt, waarbij de instructie ofwel begeleidend was (aansluitend bij door leerlingen ingebrachte strategieën), ofwel directief (één strategie werd aangeleerd en toegepast: splitsen of rijgen). De resultaten laten zien dat de leerlingen die directief geïnstrueerd zijn volgens de Rijgstrategie op de prestatietoets de meeste vooruitgang tonen, waarbij geen verschil blijkt tussen de LOM- en MLK-leerlingen. Daarnaast blijkt dat maar weinig leerlingen tot flexibel strategiegebruik komen na instructie waarbij werd aangesloten bij door henzelf ingebrachte oplossingsstrategieën. In oplossingsstrategieën en efficiëntie ervan blijken enkele belangrijke verschillen tussen de LOM- en MLK-groep. De resultaten worden mede besproken in het licht van de vraag naar de wenselijkheid om ook in het sbo aan te sluiten bij de eigen strategieën van leerlingen met rekenproblemen.