Efficiëntie en adaptiviteit van strategiegebruik bij elementaire rekensommen bestudeerd via de ‘choice/no-choice’-methode

Auteurs

  • J. Torbeyns
  • L. Verschaffel
  • P. Ghesquière

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek had tot doel de strategieën die kinderen gebruiken om sommen met brug over 10 op te lossen, en de frequentie, efficiëntie en adaptiviteit waarmee ze deze strategieën uitvoeren, in kaart te brengen via de ‘choice/no-choice’-methode. Zevenenzeventig kinderen, in drie groepen opgedeeld volgens rekenvaardigheidsniveau, losten bij de start van het tweede leerjaar 25 sommen op in drie condities: een vrije-keuzeconditie, waarin ze elke som konden oplossen via de strategie die hen het meest geschikt leek, en twee geen-keuzecondities, waarin ze alle sommen moesten oplossen via respectievelijk de strategie aanvullen-tot-10 en de geheugenstrategie. De resultaten laten zien dat 6-7-jarigen adaptief gebruik maken van diverse strategieën om sommen met brug over 10 op te lossen en dat ze deze strategieën niet even frequent en efficiënt uitvoeren. Verder blijkt dat kinderen van verschillend rekenvaardigheidsniveau dezelfde strategieën gebruiken en deze even efficiënt uitvoeren, maar verschillen in de frequentie en adaptiviteit waarmee ze deze strategieën toepassen. Op basis van onze onderzoeksresultaten kunnen ten slotte enkele kanttekeningen worden geplaatst bij de waarde van de ‘choice/no-choice’-methode om de adaptiviteit van strategiekeuzen te bepalen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Efficiëntie en adaptiviteit van strategiegebruik bij elementaire rekensommen bestudeerd via de ‘choice/no-choice’-methode. (2023). Pedagogische Studiën, 79(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14725