Veranderingen in strategiegebruik bij het leren vermenigvuldigen: effecten van een interventiestudie bij kinderen met rekenproblemen

Auteurs

  • E. Kroesbergen
  • J. Luit van

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel beschrijft de resultaten van een interventiestudie naar het leren vermenigvuldigen van kinderen met rekenproblemen1. 175 leerlingen uit 24 scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs hebben gedurende vier tot vijf maanden instructie in vermenigvuldigen ontvangen. De helft van deze groep heeft een interventie gekregen waarin directe instructie is gegeven, de andere helft een interventie waarbij er veel ruimte was voor eigen inbreng van de leerlingen. Tevens zijn de resultaten vergeleken met 90 leerlingen die de reguliere instructie hebben gevolgd. Middels een voor- en nameting is het strategiegebruik in kaart gebracht. In alle drie condities verandert het strategiegebruik tussen voor- en nameting, maar de experimentele groepen gaan meer vooruit dan de controlegroep.Tussen de experimentele groepen zijn slechts kleine verschillen gevonden; in de eigen-inbrengconditie worden enkele strategieën gebruikt die in de directe-instructieconditie niet of minder worden gebruikt, maar de laatste vertoont meer vooruitgang in prestatie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Veranderingen in strategiegebruik bij het leren vermenigvuldigen: effecten van een interventiestudie bij kinderen met rekenproblemen. (2023). Pedagogische Studiën, 79(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14726