Hoofdrekenstrategieën voor optellen en aftrekken tot 100 bij hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met leerproblemen

Auteurs

  • E. Lieshout van
  • F. Meijers

Trefwoorden:

Samenvatting

Het doel van deze studie was, te achterhalen of hoogbegaafde leerlingen verschillen van leerlingen met leerproblemen in de keuze van strategieën waarmee zij optel- en aftrekopgaven tot 100 uit het hoofd oplossen. Achttien hoogbegaafde basisschoolleerlingen (gemiddelde leeftijd 9.3 jaar) en 18 leerlingen uit het speciaal basisonderwijs (gemiddelde leeftijd 12.8 jaar) werden gematcht op algemene rekenkennis. De kinderen kregen een tempotoets en een toets waarin ze de stappen van hun mentale oplossing moesten opschrijven. De hoogbegaafde leerlingen bleken vaker handige en efficiënte strategieën te hanteren en beter te presteren op de moeilijkste opgaven (redactieopgaven met tientalpassering) dan de andere leerlingen. Daartegenover bleken de kinderen met leerproblemen juist efficiënter te zijn in het beantwoorden van gemakkelijke opgaven (“kale” sommen zonder tientalpassering). De resultaten bevestigden de hypothese dat deze twee groepen verschillen in het patroon van oplossingsstrategieën

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hoofdrekenstrategieën voor optellen en aftrekken tot 100 bij hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met leerproblemen. (2023). Pedagogische Studiën, 79(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14728