Moeten we ons zorgen maken over dalende scores op de Eindtoets Basisonderwijs?

Auteurs

  • D. Webbink

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt de ontwikkeling van de scores op de Eindtoets Basisonderwijs van het Cito geanalyseerd tussen 1995 en 1999. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van gegevens van leerlingen uit het PRIMA-onderzoek. De steekproef is afgebakend tot scholen die in de onderzochte jaren steeds deelnamen aan het PRIMA-onderzoek en aan de Citoeindtoets. Voorts is rekening gehouden met zoveel mogelijk beschikbare kenmerken van leerlingen en het feit dat prestaties van leerlingen op een bepaalde school kunnen samenhangen. Het belangrijkste resultaat van de analyses is dat het prestatieniveau op de Cito-eindtoets in de tijd niet veranderd is, noch dat er verschillen in ontwikkeling zijn tussen “witte” en “zwarte” leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-22

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Moeten we ons zorgen maken over dalende scores op de Eindtoets Basisonderwijs?. (2023). Pedagogische Studiën, 79(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14738