Op zoek naar factoren die van coaching een krachtige leeromgeving voor docenten maken

Auteurs

  • A. Engelen
  • Th. Bergen

Trefwoorden:

Samenvatting

Het doel van het scholingsprogramma Activerende Instructie waarin ‘peer coaching’ een centrale rol speelt, is docenten te ondersteunen tijdens hun lessen onderwijsgedrag te realiseren dat het actief en zelfstandig leren van de leerlingen beoogt te bevorderen. Om effecten van het scholingsprogramma vast te stellen zijn met behulp van factoranalyse drie effectvariabelen geconstrueerd: doelrealisatie volgens de docent, activering volgens de docent en activering volgens de leerlingen. Om de kwaliteit van de coaching binnen het scholingsprogramma vast te stellen, zijn 45 coachingsdialogen geanalyseerd. Er werden drie kenmerken geselecteerd die indicatief zijn voor de kwaliteit van de coachingsdialogen: de coachingsstijl, de inhoud van de coachingsdialogen en het uitvoeren van de kernactiviteiten tijdens de coachingsdialogen. De relaties tussen de kenmerken van de coachingsdialogen en de effecten van het scholingsprogramma laten een wisselend beeld zien. Tussen het uitvoeren van de kernactiviteiten tijdens de coachingsdialogen en de effectvariabele activering volgens de leerlingen bestaan sterke relaties. Hoe groter de mate is waarin tijdens de coachingsdialoog deze kernactiviteiten worden gerealiseerd, hoe hoger de effectscore is op activering volgens de leerlingen. Het aantal gevoerde coachingsdialogen blijkt een betekenisvolle relatie met de effectvariabele activering volgens de docent te hebben. De coachingsstijl en de inhoud van de coachingsdialogen blijken daarentegen geen betekenisvolle relaties te hebben met de drie effectvariabelen van het programma. Deze wat teleurstellende effecten van het scholingsprogramma schrijven wij toe aan de grote kwalitatieve en kwantitatieve verschillen die bestaan tussen de coachingsdialogen. Deze constatering roept de vraag op in welke mate de coaches er daadwerkelijk in slagen tijdens de coachingsdialoog voor hun collega’s een krachtige leeromgeving te realiseren. Het investeren in de training van coaches om hun coachingstaak met kwaliteit te kunnen uitvoeren, lijkt een belangrijk aspect te zijn voor scholingsprogramma’s die peer coaching centraal stellen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Op zoek naar factoren die van coaching een krachtige leeromgeving voor docenten maken. (2023). Pedagogische Studiën, 79(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14745