Leraren die leren om professioneel te blijven leren: kanttekeningen over context

Auteurs

  • R. Vandenberghe
  • G. Kelchtermans

Trefwoorden:

Samenvatting

Terugblikkend op de bijdragen in dit themanummer, bespreken de auteurs twee centrale thema’s in de discussie over leraren en hun professionele ontwikkeling. Op de eerste plaats is er de sleutelvaardigheid van de reflectie, waarbij ze pleiten voor een voldoende brede en diepe invulling van deze competentie.Vertrekkend vanuit het onderzoek over onderwijsvernieuwing, gaan ze vervolgens in op de rol en invloed van de context (zowel tijdens de opleiding als tijdens de loopbaan) op het professioneel leren van leraren. Bijzondere aandacht besteden ze aan het onderzoek naar de zogenaamde “professionele leergemeenschappen” en argumenteren dat dit niet alleen boeiende mogelijkheden biedt om dieper inzicht te verwerven in de professionele leerprocessen van leraren, maar dat het tegelijkertijd ook perspectieven opent voor concrete ondersteuning van die processen in de scholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leraren die leren om professioneel te blijven leren: kanttekeningen over context. (2023). Pedagogische Studiën, 79(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14746