Leerkrachtverwachtingen en de oordeelsvorming over ouderlijke betrokkenheid

Auteurs

  • J. Bakker
  • W. Stoep
  • W. Heuvel den van
  • L. Bouts

Trefwoorden:

Samenvatting

Uit dit onderzoek onder 17 ervaren leerkrachten, werkzaam in het basisonderwijs, komt naar voren dat de verwachtingen die zij bij de aanvang van het schooljaar over de leerprestaties van hun leerlingen hebben, nauw samenhangen met de indruk die zij zich van de onderwijsbetrokkenheid van de ouders hebben gevormd. Hoe gunstiger de perceptie, des te meer zij van de prestaties van de leerlingen verwachten. Beeldvorming omtrent ouderlijke betrokkenheid, en verwachtingsvorming over de prestaties blijken bovendien opmerkelijk stabiel: ook tegen het eind van het schooljaar kan er nog altijd een sterke samenhang tussen beide vastgesteld worden. Ideeën van leerkrachten over de onderwijsbetrokkenheid lijken vooral door een inschatting van hun sociaal-economische status ingegeven. Het zijn niet alleen de verwachtingen over de schoolprestaties die met beeldvorming over ouderlijke betrokkenheid zijn geassocieerd, de feitelijke prestaties lijken dat ook.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerkrachtverwachtingen en de oordeelsvorming over ouderlijke betrokkenheid. (2023). Pedagogische Studiën, 79(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14751