Schoolkeuze en etnische segregatie in het basisonderwijs

Auteurs

  • S. Karsten
  • J. Roeleveld
  • G. Ledoux
  • C. Felix
  • D. Elshof

Trefwoorden:

Samenvatting

Sinds de jaren tachtig is het verschijnsel van etnische segregatie in het onderwijs een van de belangrijkste kenmerken van het onderwijsbestel in een aantal West-Europese landen geworden. In hoeverre speelt schoolkeuze een rol in dit proces van etnische stratificatie? Deze vraag kan bij uitstek onderzocht worden in Nederland, waar vanouds keuzevrijheid bestaat in het basisonderwijs. Dit artikel onderzoekt de verbanden tussen keuzegedrag van ouders en de etnische samenstelling van scholen. In tegenstelling tot eerder onderzoek komt uit dit onderzoek naar voren dat de etnische samenstelling van basisscholen een belangrijke rol speelt. Autochtone ouders geven vaker dan allochtone ouders de voorkeur aan scholen met leerlingen die dezelfde sociale en culturele achtergrond hebben. Dit verband wordt sterker wanneer rekening wordt gehouden met het opleidingsniveau van de ouders. Allochtone ouders kijken vaker naar de goede naam van de school, de aandacht voor leerachterstanden en het leren van Nederlands. Door zowel autochtone als allochtone ouders worden de zwarte scholen in de buurt het minst geschikt voor het eigen kind gevonden. Ten slotte laat dit onderzoek zien dat nog andere factoren een rol spelen in het ontstaan van etnisch gesegregeerde scholen (bijvoorbeeld concurrentie tussen scholen om bepaalde leerlingen, toelating van leerlingen).

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schoolkeuze en etnische segregatie in het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 79(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14755