De kwaliteit van het basisonderwijs: dalen de Cito-scores?

Auteurs

  • J. Roeleveld

Trefwoorden:

Samenvatting

Terwijl ouders van leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs steeds hoger opgeleid zijn, stijgen de gemiddelde scores van hun kinderen op de Cito-eindtoets basisonderwijs niet. Dit kan opgevat worden als een feitelijke (“virtuele”) daling, die mogelijk wijst op achteruitgang van de kwaliteit van het basisonderwijs. In dit artikel wordt nagegaan in hoeverre er over de jaren 1995, 1997, 1999 en 2001 sprake is van zo’n daling na controle voor opleidingsniveau. Gegevens uit het PRIMA-cohortonderzoek zijn geanalyseerd met een drieniveaumodel, waarbij leerlingen worden genest binnen jaargroepen binnen scholen. De analyses wijzen op een zeer lichte tendens tot daling, die niet kan worden toegeschreven aan de stijgende deelname van scholen met veel achterstandsleerlingen aan de Cito-eindtoets. Tegelijk blijken scores van leerlingen op andere toetsen voor prestaties en capaciteiten wel een stijgende tendens te vertonen. Daarom wordt aanbevolen om oordelen over de kwaliteit van het basisonderwijs niet in te perken tot slechts één indicator van de prestaties van leerlingen

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De kwaliteit van het basisonderwijs: dalen de Cito-scores?. (2023). Pedagogische Studiën, 79(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14756