Leren van professionals: onderzoek naar leren-op-dewerkplek van docenten

Auteurs

  • C.H.E. Kwakman

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze bijdrage staat de relevantie van een nieuw ontwikkeld theoretisch model voor het leren op de werkplek van docenten centraal. Leren op de werkplek is geconceptualiseerd als het uitvoeren van professionele activiteiten, dat wil zeggen activiteiten die docenten helpen zich professioneel te ontwikkelen. De vraagstelling die in dit artikel centraal staat is tweeledig: In welke mate voeren docenten professionele activiteiten uit en welke factoren bevorderen of belemmeren dit? In een surveyonderzoek zijn data verzameld bij 542 docenten in het voortgezet onderwijs. In totaal is van 21 professionele activiteiten de frequentie vastgesteld, terwijl van 15 factoren op zowel individueel niveau als op het niveau van de taak en de werkomgeving het effect op het uitvoeren van professionele activiteiten is vastgesteld. De resultaten geven aan dat er grote individuele verschillen bestaan in de frequentie van professionele activiteiten. Daarnaast luidt de conclusie dat één theoretisch model niet adequaat is inzake het leren op de werkplek van docenten, omdat dit leren zich voltrekt op verschillende domeinen en op deze domeinen met een wisselend complex van factoren samenhangt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren van professionals: onderzoek naar leren-op-dewerkplek van docenten. (2023). Pedagogische Studiën, 78(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14773