Effect van toetsvorm en vraagtype op de moeilijkheid van de afsluitingstoetsen basisvorming: Een toepassing van multiniveau analyse met random kruisclassificatie
Trefwoorden:
Samenvatting
Toetsontwikkelaars blijken nog nauwelijks in staat te voorspellen hoe goed leerlingen presteren op items en toetsen (Bejar, 1983; Mellenbergh, 1971). Evenmin blijkt het eenvoudig een te moeilijke toets in de gewenste richting bij te stellen (Adams, Carson en Cureton, 1993; Alkema en Huson, 1971; Groen en Moelands, 1989). Mede daardoor zijn grootschalige en arbeidsintensieve proefafnames nodig om de (gewijzigde) moeilijkheid van de items langs empirische weg te bepalen. Bij gebrek aan bruikbare theorie over het effect van toetsen itemkenmerken op de prestaties lijkt het maken van items nog steeds eerder een kunst dan een kunde (Scheuneman en Steinhaus, 1987). Vandaar dat onderzoek naar de relatie tussen toets- en itemkenmerken en de prestaties van leerlingen wenselijk is.