Drop-outs per definitie kansloos? Een onderzoek naar het perspectief van zeer voortijdig schoolverlaters

Auteurs

  • H. Dekkers
  • A. Claassen
  • R. Portengen

Trefwoorden:

Samenvatting

In het kader van een grootschalig onderzoek naar schoolloopbanen en voortijdig schoolverlaten is een exploratieve studie uitgevoerd naar de situatie van zeer voortijdig schoolverlaters ofwel drop-outs in de jaren na het voortijdig verlaten van de school. In totaal zijn zij drie keer voor een interview benaderd. Het laatste interview is gehouden ruim vijf jaar nadat zij de school de rug hadden toegekeerd. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de arbeidsloopbaan en - voor enkelen - de hernieuwde onderwijsloopbaan, maar ook de beleving en waardering van hun situatie komen aan de orde. Op basis van deze kenmerken wordt een typologie ontwikkeld. Vervolgens wordt in dit artikel de situatie van drop-outs belicht vanuit het perspectief van onderwijs, arbeidsmarkt en overheid. Vanuit die verschillende perspectieven kan de situatie van de onderscheiden typen als meer of minder problematisch worden beschouwd. Duidelijk wordt ook dat het niet gerechtvaardigd is een eenzijdig negatief beeld van vroegtijdige drop-outs te schetsen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Drop-outs per definitie kansloos? Een onderzoek naar het perspectief van zeer voortijdig schoolverlaters. (2023). Pedagogische Studiën, 78(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14783