De relatie tussen doeloriëntaties en prestaties in de vakken anatomie en turnen

Auteurs

  • A. Vrugt
  • F. Oort
  • C. Deen

Trefwoorden:

Samenvatting

Aan het onderzoek is meegewerkt door studenten Lichamelijke Opvoeding die vragen beantwoord hebben over doeloriëntaties, opvattingen over de eigen competentie, sociale vergelijking, en persoonlijke doelen met betrekking tot de vakken turnen en anatomie. De cijfers voor de toetsen van turnen en anatomie fungeerden als prestatiemaat. In overeenstemming met de verwachtingen is gebleken dat bij turnen de taakoriëntatie een bijdrage heeft geleverd aan de opvattingen over de eigen competentie, en dat de opvattingen over de eigen competentie en de sociale vergelijking hebben doorgewerkt in de persoonlijke doelen en via die doelen in de prestaties. Ook is gebleken dat de opvattingen over de eigen competentie een direct effect hadden op de prestaties. Bij anatomie leverden de motivationele variabelen geen bijdrage aan de prestaties. Zoals verwacht bleek de relatie tussen de opvattingen over de eigen competentie en de persoonlijke doelen duidelijk sterker te zijn bij turnen dan bij anatomie. Op basis van de resultaten en het lesprogramma voor turnen wordt tevens beschreven hoe met behulp van voorbeelden, deeltaken en directe constructieve feedback de motivatie en cognities geactiveerd kunnen worden die bijdragen aan het tot stand komen van goede prestaties.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relatie tussen doeloriëntaties en prestaties in de vakken anatomie en turnen. (2023). Pedagogische Studiën, 78(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14784