Dove kinderen leren lezen: perspectieven van woordherkenningstraining

Auteurs

  • L. Wauters
  • H. Knoors
  • C. Aarnoutse
  • M. Vervloed

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt allereerst ingegaan op de omvang van de leesproblemen van dove kinderen. Ook de mogelijke oorzaken komen aan bod, waarbij met name aandacht gegeven wordt aan het proces van woordherkenning bij dove lezers. Vervolgens wordt een trainingsexperiment beschreven, waarin getracht is de vaardigheid in woordherkenning van dove kinderen te verbeteren door in computerondersteunde oefeningen de getrainde woorden zowel met spraak als met gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal te verbinden. Proefpersonen waren 16 dove kinderen in de leeftijdsrange van 6 tot 10 jaar. Het gemiddelde gehoorverlies van deze kinderen was 104 dB. Proefpersonen kregen een training waarin hen werd geleerd geschreven woorden te koppelen aan plaatjes. Voor en na de training werden ze getest in woordherkenning. Resultaten lieten een significante verbetering in woordherkenning zien na de training. Woorden die geleerd waren via spraak en gebaren werden vaker correct herkend dan woorden die alleen via spraak aangeleerd waren. Aangezien training in het herkennen van geschreven woorden de accuraatheid van woordherkenning verhoogt, is het van belang dat hieraan in het leesonderwijs aan doven aandacht besteed wordt. Hierbij leidt het gebruik van gebaren als toevoeging op de gesproken taal tot een beter resultaat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Dove kinderen leren lezen: perspectieven van woordherkenningstraining. (2023). Pedagogische Studiën, 78(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14785