Sekseverschillen bij ict-gebruik in het onderwijs: twee decennia onderzoek

Auteurs

  • M. Volman
  • E. Eck van

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel worden de resultaten gepresenteerd van een literatuurstudie naar sekseverschillen en ict-gebruik in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Eerst wordt de snelle ontwikkeling beschreven die ict-gebruik in het onderwijs heeft doorgemaakt. Vervolgens worden de resultaten van de literatuurstudie besproken, aan de hand van de onderwerpen toegang tot computers, leerprocessen met de computer en onderwijsresultaten. Geconcludeerd wordt dat er over sekseverschillen in deelname aan computer-activiteiten en in prestaties in relatie tot ict inmiddels veel bekend is. Ook is inzicht verkregen in de achtergronden van die verschillen. Onderzoek heeft zich gericht op de rol van leerkrachten en medeleerlingen, op verschillen in aanpak tussen meisjes en jongens bij het werken met ict, en op de voorkeuren van meisjes ten aanzien van de structuur en vormgeving van software. Ook de complexe betekenis van computerattituden, als oorzaak èn gevolg van verschillen in deelname en prestaties van meisjes en jongens, is in kaart gebracht. Verschillen lijken zich echter niet bij elke ict-toepassing in dezelfde mate en op dezelfde manier voor te doen. Het artikel eindigt met een pleidooi voor onderzoek naar verschillen tussen leerlingen bij specifieke ict-toepassingen, dat is geworteld in de onderwijspraktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sekseverschillen bij ict-gebruik in het onderwijs: twee decennia onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 78(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14787