Samenwerking en leerprestaties in afstudeerkringen
Trefwoorden:
Samenvatting
Een recente innovatie op het terrein van de begeleiding van afstudeerwerkstukken betreft de zogenaamde afstudeerkring. In afstudeerkringen dragen studenten en docenten gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de begeleiding van (elkaars) scripties. In deze studie wordt onderzocht of het functioneren van afstudeerkringen daadwerkelijk leidt tot betere samenwerking en leerprestaties. In een drietal deelstudies zijn met behulp van vragenlijsten en interviews gegevens over samenwerking en leerresultaten in afstudeerkringen, individuele (1-op-1) begeleiding en informele scriptiegroepen verzameld. De analyse van deze gegevens resulteert in twee algemene conclusies. Ten eerste blijken in afstudeerkringen zowel meer effectiviteitverlagende als meer effectiviteitbevorderende interacties op te treden dan in de twee andere onderzochte begeleidingssituaties.Ten tweede zijn de gemeten leerprestaties (d.w.z. eindcijfers en doorlooptijden) niet significant verschillend tussen de drie begeleidingscondities.