ICT-ondersteuning van de woordenschat van allochtone kleuters

Auteurs

  • E. Segers
  • L. Verhoeven
  • I. Boot
  • I. Berkers
  • A. Vermeer

Trefwoorden:

Samenvatting

Allochtone kinderen in Nederland hebben een aanzienlijke achterstand in woordenschat ten opzichte van hun autochtone leeftijdgenoten, die in de loop van de basisschoolperiode eerder groter wordt dan kleiner. In de onderwijspraktijk bestaat grote behoefte aan effectieve interventieprogramma’s. In dit artikel worden twee interventiestudies beschreven waarin wordt nagegaan of de inzet van een adaptief woordenschatprogramma op de computer positieve effecten heeft op de woordenschatontwikkeling van allochtone kleuters. Aan de eerste studie namen 25 oudste allochtone kleuters deel, aan de tweede studie 30 jongste allochtone kleuters. Beide groepen kinderen bleken na een training van 75 tot 90 minuten een significante vooruitgang te hebben geboekt. De oudste kleuters gingen meer vooruit dan de jongste kleuters. Uit de tweede studie bleken zowel voorkennis als hoeveelheid gedane oefeningen op de computer van invloed te zijn op de leerwinst. De belangrijkste conclusie van het artikel is dat jonge kinderen in staat zijn om zelfstandig hun woordenschat uit te breiden met een adaptief en interactief computerprogramma dat gerichte hulp en feedback geeft.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

ICT-ondersteuning van de woordenschat van allochtone kleuters. (2023). Pedagogische Studiën, 78(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14792