Risicoleerlingen in het regulier basisonderwijs: handhaving of verwijzing?

Auteurs

  • IJ. Jepma
  • W. Meijnen

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt beschreven welke factoren uit de schoolcontext van invloed zijn op het al dan niet doorverwijzen van risicoleerlingen uit reguliere basisscholen naar scholen voor leer- en opvoedingsmoeilijkheden (LOM) en moeilijk lerende kinderen (MLK), nu scholen voor speciaal basisonderwijs geheten. Scholen die risicoleerlingen doorverwijzen, worden vergeleken met scholen die identieke risicoleerlingen handhaven. Daartoe zijn voor groep 2 en 4 elk circa 100 matchparen (200 risicoleerlingen) samengesteld. Matchparen bestaan uit gehandhaafde en verwezen risicoleerlingen die zijn gelijkgeschakeld op prestaties en gedragskenmerken. De gegevens zijn gebaseerd op een secundaire analyse van het PRIMA-I-cohortonderzoek (1994- 95). Op de matchparen zijn zowel bivariate analyses als logistische regressieanalyses uitgevoerd. De voornaamste resultaten wijzen erop, dat risicoleerlingen uit groep 2 en 4 op grotere basisscholen en in beter presterende klassen een grotere kans hebben op verwijzing. Voor de risicoleerlingen uit groep 4 is de kans op verwijzing ook nog groter in de noordoostelijke provincies, op scholen met minder ervaren teams en op scholen die vaker verlenging van de onderbouw toepassen. Het merendeel van de van tevoren geformuleerde verwachtingen wordt echter niet bevestigd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Risicoleerlingen in het regulier basisonderwijs: handhaving of verwijzing?. (2023). Pedagogische Studiën, 78(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14794