Bevordert de WEB de macrodoelmatigheid van het beroepsonderwijs?

Auteurs

  • L. Borghans
  • H. Heijke

Trefwoorden:

Samenvatting

De Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) heeft tot doel te zorgen dat beroepsopleidingen voorzien in een maatschappelijke behoefte, dat afgestudeerden goede perspectieven geboden worden op de arbeidsmarkt, en dat de inhoud van de opleidingen bijdraagt aan de algemene vorming en een duurzame en brede beroepskwalificatie. In de procedures van de wet gaat daarom expliciet aandacht uit naar de macrodoelmatigheid. In dit artikel wordt een theoretisch denkkader gepresenteerd dat inhoud geeft aan het begrip macrodoelmatigheid. Kern van dit denkkader is dat het streven van de wet niet kan zijn om zo goed mogelijk aan alle wensen van werkgevers tegemoet te komen, maar dat beslissingen over de inrichting van het beroepsonderwijs steeds gebaseerd moeten zijn op een zinvolle afweging, gegeven de beschikbare mogelijkheden. Aan de hand hiervan bespreken we het functioneren van de WEB in de praktijk. Onze belangrijkste conclusies zijn dat er in de huidige wetgeving te veel ‘incentives’ bestaan om te komen tot smalle gespecialiseerde opleidingen. Daarnaast zou een veel grotere verantwoordelijkheid voor het onderwijs bij de scholen kunnen worden gelegd. Deze instellingen zouden dan echter verantwoording moeten afleggen voor de effecten van hun beleid in zijn totaliteit en niet, zoals nu het geval is, voor vele beslissingen afzonderlijk. Voor deze toetsing en ter ondersteuning van het beleid van de LOB’s en de ROC’s moet er een duidelijke visie zijn op de doelen van het beroepsonderwijs en moet men kunnen beschikken over goede arbeidsmarktgegevens.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bevordert de WEB de macrodoelmatigheid van het beroepsonderwijs?. (2023). Pedagogische Studiën, 78(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14798