De formatieve evaluatie van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs

Auteurs

  • W. Nijhof
  • S. Stijnen

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit themanummer over de evaluatie van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB)1, een unieke kaderwet die beroepsonderwijs en educatie verbindt, worden aan de hand van vier artikelen vijf thema’s behandeld. De formatieve evaluatie van de wet is bedoeld om lering te trekken uit de werking en implementatie. Het vraagstuk van de macrodoelmatigheid van beslissingen over opleidingen, het vraagstuk van de legitimering en constructie van eindtermen, de problematiek van maatwerk en flexibiliteit, en de kwaliteit van onderwijsleerprocessen en examens wordt kritisch beoordeeld. De conclusie in elke bijdrage is dat veel te optimaliseren valt in het gedrag van de actoren en in het gebruik van beschikbare instrumenten. Het is wellicht minder de wet zelf die verbeterd moet worden, eerder de spelers die zich professioneel moeten gedragen en gebruik moeten maken van wetenschappelijke inzichten zoals hier gepresenteerd: adequate macrodoelmatigheidstoetsing, valide legitimering van eindtermen op grond van de publieke taak van drievoudige kwalificering, maatwerk binnen grenzen en horizontale en verticale doorstroming beter afstemmen, de kwaliteit van onderwijsproces en afsluiting consistent regelen en mede daardoor attractief maken voor de deelnemers. De WEB is nog niet ideaal, maar als kaderwet uniek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-23

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De formatieve evaluatie van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 78(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14802