Verticale doorstroming en ongekwalificeerde uitstroom inhet middelbaar agrarisch onderwijs

Auteurs

  • A.W. Lazonder

Samenvatting

In het secundair beroepsonderwijs kunnen leer-lingen doorstromen naar een opleiding op eenlager niveau. Doorstroming wordt gezien alsmiddel tegen ongekwalificeerde uitstroom. Inde praktijk heeft doorstroming het totale per-centage ongediplomeerde schoolverlaters nogniet weten te verminderen. Mogelijk wordt ditveroorzaakt doordat leerlingen onvoldoendebekend zijn met, of weinig behoefte hebbenaan doorstroming. Om deze verklaringen teverifiëren hebben 182 leerlingen uit het middel-baar agrarisch beroepsonderwijs een vragenlijstingevuld. Uit de resultaten blijkt dat bijna 80%van de leerlingen bekend is met doorstromingen dat de bekendheid niet verschilt tussen leer-lingen van scholen met veel en weinig doorstro-mers. De behoefte aan doorstroming is daaren-tegen matig en verschilt bovendien in hetvoordeel van leerlingen van scholen met veeldoorstromers. Deze uitkomsten wijzen erop datniet de bekendheid met, maar de geringebehoefte aan doorstroming de reden is waaromdoorstroming niet heeft geleid tot minder onge-kwalificeerde uitstroom.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-02

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verticale doorstroming en ongekwalificeerde uitstroom inhet middelbaar agrarisch onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 77(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14885