De 'theory of mind' van dove kinderen: de prioriteit van desires

Auteurs

  • C. Rieffe
  • M. Smit

Samenvatting

Dove kinderen lijken andermans emoties moei-lijk te kunnen begrijpen. De oorzaak van dit ver-schijnsel wordt vaak toegeschreven aan 'Theoryof Mind' achterstanden. In het onderhavigeonderzoek is deze stelling onderzocht door despontane emotieverklaringen van 23 6- en 10-jarige enkelvoudig gehandicapte dove kinderente vergelijken met de verklaringen van 85horende leeftijdsgenoten. Aanwijzingen vooreen ToM-achterstand werden in deze opzet nietgevonden. De resultaten tonen dat dove kinde-ren even vaak naar beliefs en zelfs opvallendveel vaker naar desires verwezen. Een verkla-ring van het laatste verschijnsel werd gevondenin de specifieke communicatieproblemen diedove kinderen ondervinden. Deze problemenmaken het aannemelijk dat zij een relatief groteprioriteit zullen toekennen aan het ondubbel-zinnig naar voren brengen van de eigen nodenen verlangens.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-02

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ’theory of mind’ van dove kinderen: de prioriteit van desires. (2023). Pedagogische Studiën, 77(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14887