Onderzoek naar de opleiding enhet functioneren van leraren

Auteurs

  • D. Beijaard

Samenvatting

Tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw washet onderzoek naar de opleiding en het gedragvan leraren overwegend empirisch-analytischvan aard. Dit onderzoek was sterk behavioris-tisch ingekleurd en het primaat lag duidelijkbij de theorie. Een voorbeeld van dergelijkonderzoek is het zogenoemde 'proces-productonderzoek': centraal staat de relatie tussen eenbepaald gedragskenmerk van de leraar in deklas (het proces) en de leerwinst bij leerlingen(het product). Het gedrag van de leraar wordtbestudeerd door middel van observaties, deleerresultaten van leerlingen worden gemetenmet behulp van toetsen. Dit type onderzoekheeft geleid tot een reeks van effectief geble-ken leerkrachtgedragingen, bijvoorbeeld metbetrekking tot het presenteren van leerstof enhet stellen van vragen (vgl. Rosenshine en Ste-vens, 1986). Aangenomen wordt dat lerarengoed lesgeven wanneer zij die gedragingenbeheersen en in praktijk brengen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar de opleiding enhet functioneren van leraren. (2023). Pedagogische Studiën, 77(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14888