Micropolitiek in de loopbaanverhalen van beginnende leerkrachten
Samenvatting
De praktijkschok die beginnende leerkrachtenervaren heeft niet enkel te maken met pedago-gisch-didactische kwesties van klashouden,maar ook met het ingroeien in de school alsorganisatie (beroepssocialisatie). Deze stellingwerd onderzocht door het narratief-biografi-sche en micropolitieke perspectief te combine-ren In een conceptueel kader. De gedachte dathet handelen van leerkrachten, als leden vaneen school, geleid wordt door professionelebelangen stond daarbij centraal. Die belangenworden opgevat als wenselijk geachte werkcon-dities. Via kwalitatief-interpretatieve analysevan vragenlijst- en interviewdata bij beginnen-de leerkrachten Basisonderwijs, werden vijfcategorieën van professionele belangen geïden-tificeerd: materiële, organisatorische, sociaal-professionele, cultureel-ideologische en zelfbe-langen. In het artikel worden deze categorieënuitvoerig toegelicht vanuit de onderzoeksresul-taten. Afsluitend wordt geargumenteerd datmeer inzicht in de micropolitieke ervaringen vanbeginnende leerkrachten van groot belang isvoor adequate theorievorming over professio-nele ontwikkeling en tevens voor het optimali-seren van de initiële lerarenopleiding en de aan-vangsbegeleiding van beginnende leerkrachten.