Verschillen en gemeenschappelijkheden in praktijkkennis op het gebiedvan tekstbegriponderwijs in de bovenbouw van het vwo

Auteurs

  • p.c. Meijer
  • N. Beijaard

Samenvatting

In dit artikel wordt de praktijkkennis van der-tien ervaren talendocenten op het gebied vantekstbegriponderwijs in de bovenbouw van hetvwo in kaart gebracht. Recente inzichten in de'pedagogical content knowledge' van docentenwerden gebruikt als uitgangspunt om deinhoud van en patronen in deze praktijkkennis(de kennis van docenten) te beschrijven. Uit-gaande van de veronderstelling dat docentenprofessionals zijn, is tevens getracht de ge-meenschappelijke elementen in de praktijkken-nis van docenten vast te stellen. Met behulp vaneen stimulated recall interview, een semi-gestructureerd interview en een concept map-ping taak is de praktijkkennis van de docentenonderzocht, uiteindelijk resulterend in eenbeschrijving van drie typen praktijkkennis, meteen focus op respectievelijk (a) de vakinhoud,(b) de leerlingen en (c) leerprocessen en begrips-vorming van leerlingen. Het artikel besluit meteen discussie over de manleren waarop de prak-tijkkennis van ervaren docenten op een syste-matische manier bij de opleiding van docentenlkan worden betrokken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verschillen en gemeenschappelijkheden in praktijkkennis op het gebiedvan tekstbegriponderwijs in de bovenbouw van het vwo. (2023). Pedagogische Studiën, 77(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14890