Het denken en handelen van leraren in onmiddellijkeonderwijssituaties
Samenvatting
Allerlei basale vragen over de aard van kennisvan leraren zijn nog onbeantwoord (Calder-head, 1988). Veelal wordt verondersteld dat hethandelen van leraren Intentioneel is en doorbewuste processen wordt gestuurd (vgl. Corpo-raal, 1988). Auteurs als Eraut (1995) wijzen erechter op dat veel onderwijsgedrag in zo'n korttijdsbestek plaats moet vinden, dat de tijd omeen weloverwogen en bereflecteerde beslissingte nemen te kort is. In dit artikel wordt eenmodel ontwikkeld dat beschrijft hoe waarne-fning tijdens het onderwijzen via interne proces-sen tot onmiddellijk onderwijsgedrag leidt.Aansluitend op de niveautheorie van Van Hiele(1957, 1973) worden Gestalts als het grondni-veau beschouwd bij het leren en handelen vanleraren. Naast dit grondniveau worden nogtwee andere niveaus onderscheiden, het sche-ma- en het theorieniveau. Schema's en theo-rieën zijn van belang voor het bereflecteerdeonderwijsgedrag van leraren. Verondersteldwordt dat Gestalts van belang zijn voor hetonmiddellijke onderwijsgedrag.