De concerns van aanstaande leraren van de PABO

Auteurs

  • A. Swennen
  • T. Korthagen

Samenvatting

Studenten komen de lerarenopleiding niet bin-nen als lege vaten die gevuld kunnen wordenmet ideeën over 'goed onderwijzen' (Cole enKnowles 1993; Kelchtermans, 1993; Ray-mond, Butt en Townsend, 1992). Ze hebbenvele jaren ervaring met onderwijs als leerlingen student. Ze hebben verhalen gehoord van enover leraren. Ook hebben ze films en televisie-programma's gezien met al of niet stereotypevoorbeelden van onderwijs (Weber en Mitchel,1995). Veel studenten hebben relevante erva-ringen opgedaan, bijvoorbeeld door het gevenvan sporttrainingen of het leiden van een kin-derkamp. De invloed van deze en andereervaringen op leraren is van belang voor hunprofessionele identiteit (Beijaard, 1995).Voortbouwend op Watzlawick (1978) steltWubbels (1992) dat de preconcepten overonderwijzen die aanstaande leraren al bezittenbij de start van de lerarenopleiding niet alleenrationeel van aard zijn, maar dat eveneensmetaforische 'worid images' invloed hebben.Ook andere onderzoekers gebruiken de termimages en benadrukken dat die een belangrijkerol spelen in het ontstaan van gedrag (b.v. Con-nelly en Clandinin, 1984; Clandinin, 1985;Denis, 1991; Elbaz, 1983). Korthagen (1993)en Korthagen en Lagerwerf (1996) hebben eennadere uitwerking gegeven van de rol van men-tale representaties die het handelen in de onder-wijspraktijk sturen. Zij stellen dat in de relatietussen de mentale representaties en het gedragvan (aanstaande) leraren in praktijksituatiesniet alleen rationele aspecten en beelden, maarook gevoelens, behoeften, concerns, waardenen gedragstendensen een rol spelen. Korthagenen Lagerwerf (1996) en Korthagen en Kessels(1999) gebruiken de term 'Gestalts' om het

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp