Een 'half leven lang leren' in initieel onderwijs envolwasseneneducatie; determinanten van de onderwijs-positie op 35-jarige leeftijd1

Auteurs

  • E. Dronkers van

Samenvatting

Aan het eind van het initiële onderwijs hangthet bereitete niveau samen met sociaal-economi-sche positie en sekse. In dit artikel wordt metbehulp van gegevens van het Enschede-cohortonderzocht of deelname aan volwassenen-educatie die ongelijkheid versterkt of juist ver-mindert. Daarbij kijken we zowel naar onder-wijsniveau als naar aard en richting van hetgevolgde onderwijs. Dat de volwasseneneduca-tie de ongelijkheid in het bereikte niveau in hetinitiële onderwijs niet compenseert, komt om-dat niet alle volwassenen deelnemen en omdataard en omvang van deelname aan volwasse-neneducatie weer samenhangen met kenmer-ken als sociaal-economische positie en sekse.Wel blijkt de volwasseneneducatie voor de deel-nemers een belangrijke bijdrage te leveren aanhun verdere kwalificering. Diegenen die in hetinitiële onderwijs nog geen beroepskwalifice-rende opleiding hadden gevolgd, verwervendoor deelname alsnog een beroepskwalificatieèn realiseren een niveaustijging. Bij diegenendie het initiële onderwijs al met een beroeps-kwalificatie afsloten, leidt deelname niet toteen niveaustijging, maar vooral tot een verbre-ding van kwalificaties door deelname aan oplei-dingen en cursussen in andere onderwijssecto-ren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een ’half leven lang leren’ in initieel onderwijs envolwasseneneducatie; determinanten van de onderwijs-positie op 35-jarige leeftijd1. (2023). Pedagogische Studiën, 77(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14894