Wat vinden (en vonden) de leerlingen ervan?^

Auteurs

  • H. Luyten

Samenvatting

De centrale onderzoeksvraag van dit artikel be-treft de invloed van het nieuwe wiskunde-curriculum, in 1993 ingevoerd samen met debasisvorming, op de Nederlandse leerlingen.Drie aspecten zijn onderzocht: vakattitudes, les-beleving en leerprestaties. Om de effecten vanhet nieuwe curriculum vast te stellen is een ver-gelijking gemaakt tussen Nederland en Vlaan-deren, waar tot 1997 een meer traditioneel cur-riculum werd onderwezen. Verder zijn devakattitudes in Nederland vergeleken met uit-komsten uit het verleden. Het vertrouwen ineigen kunnen bleek aanzienlijk te zijn gestegen.De vergelijking met Vlaanderen liet grote ver-schillen zien in het voordeel van Nederland. Ophet gebied van lesbeleving werden geen signifi-cante verschillen gevonden tussen Nederland enVlaanderen. De leerprestaties bleken beter inVlaanderen, vooral op 'kale rekensommen'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel