Buitenschoolse determinanten van beginnendegeletterdheid

Auteurs

  • P.P.M. Leseman
  • P.F. Jong de

Samenvatting

In onderzoek onder 4-9-jarige kinderen met eengevarieerde sociaal-economische en etnischeachtergrond (N=6i) werd nagegaan wat de mid-dellange-termijn invloed is van informele leer-processen in het gezin op de ontwikkeling vangeletterdheid op school. Gezinsgegevens wer-den verzameld tijdens de kleuterperiode doormiddel van interviews en observaties. Als cen-trale maat werd de leesvaardigheid bepaald aanhet einde van de groepen 3 en 5. In de groepen1 en 3 werd het mondelinge taalbegrip geme-ten. Controlerend voor eerder taalbegrip, bleekmet name de instructie- en emotionele kwaliteitvan het oudergedrag, tijdens zowel voorlezenals probleemoplossen, van invloed op taalbe-grip en technisch lezen in groep 3, maar niet opbegrijpend lezen. In groep 5, controlerend vooreerdere leesvaardigheid, werden echter weleffecten van gezinsprocessen op begrijpendlezen gevonden, maar niet meer op technischlezen. Deze effecten bleken gemedieerd doormondeling taalbegrip. De resultaten wijzen uitdat onderwijs in technisch lezen effectiever isdan in begrijpend lezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Buitenschoolse determinanten van beginnendegeletterdheid. (2023). Pedagogische Studiën, 77(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14906