Ontwikkeling van beginnende geletterdheid

Auteurs

  • C. Aarnoutse
  • J. Verhoeven van

Samenvatting

In deze studie staan twee vragen centraal,namelijk de ontwikkeling van een aantal com-ponenten op het gebied van beginnende gelet-terdheid en de longitudinale invloeden tussendeze componenten. Twee cohorten van leerlin-gen van groep 1 en 2 van de basisschool maak-ten in de loop van drie jaar tests op het gebiedvan onder andere taalbegrip, fonemische ana-lyse en synthese, kennis van de namen van let-ters, het snel benoemen van letters (namingspeed) en het onthouden van verbale informa-tie. Bovendien werden tests voor woordidentifi-catie, begrijpend lezen en spellen afgenomen.Geconstateerd wordt dat er in de groepen 1 toten met 3 sprake is van een sterke groei op hetgebied van woordenschat, begrijpend luisteren,zinnen onthouden, fonemische analyse, letter-clusteridentificatie, letterkennis en het snelbenoemen van letters. Ook blijkt dat in de perio-de van groep 1 naar groep 2 taalbegrip (woor-denschat, begrijpend luisteren en kennis vanbegrippen), onthouden van zinnen, kennis vanletters en het onderscheiden van letterclusterseen sterke invloed hebben. Het effect van fone-misch bewustzijn is tegen de verwachting inniinder groot. In de periode van groep 2 naar 3zijn vier variabelen van belang: woordenschat,fonemische analyse en synthese, letterclusteri-dentificatie en het snel benoemen van letters.Het blijkt dat woordidentificatie in groep 3 vooreen belangrijk deel wordt bepaald door de ken-nis van letters en het snel benoemen van letters.Het snel benoemen van letters heeft in groep 3een zeer sterke invloed op woordidentificatie,spellen en begrijpend lezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel